Hur man skapar en persona för sin marknadsföring

Det finns så klart många bra sätt att skapar en persona för sin marknadsföring /reklam. Jag får ofta frågan varför man måste gå så djupt? Varför skall man skapa en persona alls? Jag har ju en målgrupp, räcker inte det?

Jo det är viktigt att veta vem det är man kommunicerar till, och det är viktigt att gå så djupt man kan. Speciellt om man skall skapa innehåll i form av bloggposter eller annat content i en inbound marketing-anda. Ju mer detaljrik den är, desto enklare är det att hitta nyanser i deras utmaningar. Exempelvis om du skall nå någon person med rollen marknadschef så har en person med familj och barn eller inte olika preferenser och utmaningar i livet jämfört med en marknadschef som inte har det.

En kort checklista för att skapa en buyer persona till sitt företag

  • Kika i era system VEM som faktiskt är bästa kunden (Vilken roll har den som tar beslutet, vilken typ av företag, storlek, bransch etc)

  • Samla ovan data och diskutera detta med säljavdelningen – Vad är deras bild

  • Bestäm sedan VEM vill ni nå (prio 1, prio 2, prio 3)

Sitt tillsammans med sälj, marknad och ledning och skriv ned svar på följande frågor: (säljavdelningen träffar dessa personer dagligen och besitter mycket info)

  • Vad har personen för roll? Var i organisationen är personen? Hur ser rapportstegen ut?

  • Vilket typ av företag jobbar personen på? Storlek? Geografisk spridning etc

  • Hur ser en vardag ut? tidig morgon eller sen? Mycket möten eller operativt jobb?

  • Har personen ett familjeliv, hur ser det ut? Barn? Hobbys? klubbar/föreningsliv? Bor i villa eller lägenhet?

  • Sätt ett namn – vad heter han/hon? Ålder?

  • Vad har personen för bakgrund?

  • Vilka personlighetsdrag är vanliga?

  • Var letar personen information som är jobbrelaterat? sociala medier eller tidningar/webbplatser?

  • Hur föredrar personen att köpa?

  • Lista vad är denne personens främsta utmaningar i arbetet. (lägg gärna lite extra tid här)

Problem /möjlighet

Ta sedan de främsta utmaningarna i bakhuvudet och lista

  1. Vanliga situationer på jobbet som är problem och utmanande för personen

  2. Vilka är konsekvenserna av dessa situationer (Både för personen i fråga men även organsisationen)

  3. Finns det möjliga lösningar av dessa situationer?

  4. Vad skulle en lösning ha för effekt? (Både för personen i fråga men även organsisationen)

Här börjar du ha en litet utkast till en persona i punktform som dessutom nosat på utmaningar som personen potentiellt skulle googla på. Nästa steg är att skriva en beskrivning i löpande text som berättar de punkter ni gjort.

Sedan är det viktigt att leta upp en bild på hur personen ser ut och lägga in i dokumentet, det underlättar. (Bildgoogla på några karaktäristiska drag hos personan eller ta ett fejkat ansikte på thispersondoesnotexist.com

Nästa steg är att du börjar skapa smaskigt innehåll som du tror personan skulle få stort värde av att läsa och man kan med fördel köra lite betald marknadsföring mot denna personen i olika kanaler.

Sedan är det dax att göra persona nr2. (OBS! gör inte för många, välj ut max 2-3 till att börja med)

Om ni vill så kan jag hjälpa er med detta, att driva processen och sedan hjälpa er framåt med riktad och säljfokuserad marknadsföring