Att vara effektiv eller produktiv är så klart viktigt för dig som företagare. Jag är lite av en sucker för detta, det finns många bra effektivitetstips för att öka sin produktivitet som jag försöker använda så gott jag kan. Till exempel så tycker jag det finns en bra nyckelfråga man kan ställa sig några gånger om dagen: Är jag just nu produktiv eller bara aktiv? (ibland är man kanske till och med inaktiv?)
Har hört att man bara kan vara effektiv mellan 25-60 min åt gången och det finns ju metoder som tex pomodoro tekniken som går ut på att man skall välja EN uppgift och ställa klockan på 25 min och köra fokuserat, sedan vila. Det finns forskning som pekar på att man bara är aktiv 2 timmar och 53 minuter* Den visade på att man gjorde massor av annat än att jobba..
Det finns nog mycket tid som man faktiskt kan skära bort. Kanske skall man outsourca de sakerna som inte är produktiva?
- Det finns nog mycket tid som man faktiskt kan skära bort. Kanske skall man outsourca de sakerna som inte är produktiva?
- Kolla mailen endast två ggr om dagen – tex vid 11.30 och vid 16. Detta är ett störningsmoment som gör att man tappar fokus.
- Sätt upp ett autosvar i början där det står att du testar en ny effektivitetsteori där du endast kollar mailen två ggr per dag. Du kommer svara på allt men är det panik så ring. (börjar de ringa mer får man säga att till att det där kunde de faktiskt maila om!)
- Möten – den största tidsboven av alla. Alla möten skall ha en tydlig agenda och ett syfte. De här ”det-är-bra-om-du-är-med”-mötena är till 99% helt värdelöst slöseri med tid.
Regeln för effektivitet och automatisering:
- Gör inget som går att delegera
- Delegera inte något som kan automatiseras
- Automatisera inte något som kan eliminera
Som företagare måste man hela tiden vara noga med sin tid och allt som någon annan kan göra eller som kan automatiseras skall man inte göra själv. De som gör affärer på engelska har det lite lättare att få kostnadseffektiv hjälp men det finns många virtuella assistenter även i sverige. Men mitt tips är att fundera på vad som du INTE skall göra. Gör alltså en not-to-do-list där du listar saker som du inte skall göra själv. Vissa saker kanske grannens ungdomar hjälpa till med eller ta hjälp av någon annan företagare i din närhet. Men vissa saker kanske kan göras i indien, ukraina eller albanien. Kolla in sidor som Upwork, fiverr, freelancer mfl så hittar du folk som kan hjälpa dig med småsaker till en liten kostnad.
Det finns många verktyg som kan hjälpa till att bli mer effektiv i din marknadsföring så väl som sitt företagande och verksamhetsutveckling. Jag kan också rekommendera David Stiernholm, som är världsmästare på effektivitet och vardagshacks. Kolla in hans blogg och nyhetsbrev.
*https://www.vouchercloud.com/resources/office-worker-productivity